Friday 27 January 2012

My Two Little Princess

~AiRis DaNia IvaNNa & AiRin DaLia AviaNNa~

Nie puteri-puteri saya.. Dania skg dah 4 tahun.. Dalia nak masuk 7 bulan..Alhamdulillah dua-dua anak saya 6 bulan Fully Breastfeeding.Dania dapat minum susu ibu sampai 1 tahun 2 bln saja.Masa tu ilmu tentang breastfeeding nie tak berapa pandai.start 9 bulan dah campur FM - susu berasaskan soya (isomil & isomil plus).Kenapa soya sbb saya rasa sayang sgt nak bagi susu lembu.so saya berkeras nak bagi susu soya sampai ler skg...dania pulak tak nak hisap terus dari mama nyer.. so mama nyer perah sampai 1tahun 2 bln jer..rasa nyer kalau dania hisap terus dari mama nyer..mesti susu meriah cam adik nyer.Ader sekali gie cari pamper anak kat ManjaKu..ader promoter bagi susu Anmum FREE kat saya..saya tak nak mula2 sbb dah ckp kat promoter tu anak minum susu soya.tapi bila tgk muka promoter tu cam kesian lak...so amik jer lah..bkn kena bayar pun..dania pun ckp mama nie susu dania ker..mama cuma leh ckp ermmmmm... sampai umah dania nak cuba lak susu Anmum yg free tu..mama dah ckp dania tak kan minum..tapi dia nak jugak...so my husband tlg buat kan susu tu..Dania cam excited nak minum susu tu..last2..datang kat mama dia..Dania ckp "Mama tak SEDAP lah mama".. nasib husband saya buat sikit jer..so saya pun buang je kat sinki...buatkan susu isomil plus(susu soya) abis dia minum...
Bila mengandungkan anak kedua nie mmg fikiran dan target nak fully breastfeeding sampai 2 tahun..alhamdulillah setakat nie mmg tak campur dgn ape2 susu formula.Dalia masa lahir kena jaundice (sakit kuning) doktor cakap darah mama dgn baby tak sama..makna nyer darah Dalia ikut my husbang.so 6 hari admit kat hospital..alhamdulillah susu saya banyak dan saya pun rajin perah..perah bagi kat nursery utk stock dalia kat hospital.Lepas baby balik hospital cam kekok sikit nak DF baby..perah bagi minum dalam botol..tapi tak nak perkara sama berulang cam kakak nyer.. so paksa diri dan baby hisap terus dari mama nyer..alhamdulillah berjaya jugak..skg nie kalau nak jalan mmg tak payah bawak ape2 utk adik nyer..susu nyer sentiasa ader kat mama dia..tak pening kepala nak sedia kan barang2 utk adik.Saya pun suka menyusukan anak-anak saya dgn susu badan..banyak kebaikannye..anak-anak susah nak sakit..antibody diorg kuat..
Dania nie mmg rapat dgn Papa nyer...dgn Mama dia ader2 masa baru ler nak mama nyer..Mmg anak PAPA ler.Dalia lak..dah breastfeed.. so mmg anak MAMA ler..pantang mama hilang nangis cam kena pukul..papa dukung kejap pun nangis..mama masak papa dukung dalia sambil tgk mama masak kat dapur..Dania mula lah kalau papa dukung adik nyer jelous ler..kadang2 pening kepala..macam2 ragam anak2 saya..tapi saya bahagia dgn family saya.Nie lah permata hati saya AiRis DaNia IvaNNa & AiRin DaLia AviaNNa.

No comments:

Post a Comment